Langå-elever skal repræsentere Randers ved First Lego League
Elever fra syv skoler i Randers Kommune dystede lørdag i den prestigefyldte First Lego League-konkurrence. Det er første gang, elever fra Randers Kommune deltager i konkurrencen, der introducerer videnskab, teknologi, teknik og matematik (STEM) til børn. Et hold med elever fra Langå Skoles 6., 7. og 8. klasse vandt og går videre til landsfinalen.
Et hold fra Langå Skole skal repræsentere Randers Kommune i First Lego League, der er en landsdækkende konkurrence, som engagerer elever fra 6. til 9. klasse i en række discipliner indenfor STEM-fagene. Holdene består af op til ti elever, som arbejder sammen om at udvikle robotter og skabe innovative løsninger.
Årets tema, Submerge, inspirerer eleverne til at tænke på miljøproblemer såsom plastforurening i havene og forurening af drikkevandet. For eksempel udviklede flere hold modeller og løsninger til at indsamle og nedbryde plast og affald i havene, inspireret af både teknologi og filmfigurer som Wall-E.
Elever strålede på dagen
Holdet fra Langå Skole løb med førstepladsen og kvalificerede sig dermed til landsfinalen i Odense den 7. december.
– Det var fantastisk at se børnenes engagement og lyset i deres øjne. Jeg kunne tydeligt mærke, hvordan denne måde at arbejde praktisk med problemløsning, kodning og robotter motiverer mange børn. Nogle blev så begejstrede, at de endda arbejdede videre i frikvarteret og efter skoletid for at forfine deres projekter. Det er fantastisk, når hobby og skole går hånd i hånd. Jeg hepper på holdet fra Langå Skole og håber, de får en rigtig god oplevelse i landsfinalen. Godt gået til alle, siger Skole- og Uddannelsesudvalgsformand Lise-Lotte Leervad Larsen (S).
Holdet fra Langå Skole har udviklet en model for at gøre drikkevandet renere ved at sortere microplast fra ved hjælp af jordens indre varme.
Udover at løse en problemstilling havde eleverne også til opgave at bygge og kode en robot, der skulle klare missioner på en bane. Missionerne omfattede blandt andet at samle vandprøver til analyse. Jo flere missioner robotterne gennemførte, desto flere point fik holdene.
Robotopgaven, der udgjorde en fjerdedel af konkurrencen, testede elevernes evner til at bygge og programmere Lego Spike-robotter.
Der blev også uddelt en særlig Venskabspris, som gik til Nørrevangsskolen. Denne pris hylder elever, der viser ekstraordinært samarbejde og sammenhold på tværs af klassetrin.
Kommentarer