Samfund

Lærerne: Elever får ikke den nødvendige støtte

Randers Lærerforening har foretaget den årlige inklusionsundersøgelse. Konklusion: lere og flere lærere oplever, at der er elever, der ikke får den støtte,

Pressemeddelelse fra Randers Lærerforening

Inklusion er stadigvæk en stor udfordring for folkeskolerne i Randers. Det konkluderer Randers Lærerforenings i deres årlige inklusionsundersøgelse, hvor 83 procent af lærerne oplever, at der er elever i klassen, der ikke får den særlige støtte, som de har behov for. I forhold til undersøgelserne fra 2013 og indtil nu, har dette tal været jævnt stigende.

I forhold til tidligere er der lavet en besparelse på fem millioner kroner for at kompenserer for et merforbrug på specialskole- og specialklasseområdet, og det tyder på, at det har gjort det vanskeligere for skolerne at løfte opgaven.

Undersøgelsen viser:

Undersøgelsen viser også, at man ude på skolerne ikke har haft en tydelig dialog om den enkeltes skoles inklusionsstrategi. Kun 20 procent oplever, at der har været en drøftelse mellem ledere og medarbejdere, således at man har fastlagt mål og strategi for skolens inklusionsarbejde. 8 procent oplever, at ledelse og lærere i fællesskab har udarbejdet brugbare handleplaner og succeskriterier for, hvordan skolens inkluderende fællesskaber realiseres. Ligeledes er de færreste (24 procent) blevet orienteret om skolens ressource til det inkluderende arbejde og hvordan ressourcen er fordelt.

Arbejdsmiljøet påvirkes negativt

Den manglende strategi og medinddragelse påvirker arbejdsmiljøet negativt. Mange lærere oplever, at man ikke lykkes med opgaven grundet manglende kompetenceudvikling, tid, kvalificeret hjælp og en opfølgning i forhold til indsatsen for elever med særlige behov.

“Skolen for alle”

Randers Kommunes skoleforvaltning har nu igangsat projektet ”Skolen for alle”, hvor der blandt andet skal arbejdes med inkluderende læringsmiljøer kompetenceudvikling, bedre og mere synlig prioritering af ressourcer og indsatser, professionelle læringsfællesskaber, samt fokus på elevens læring og trivsel suppleret med et øget fokus på elevens personlige såvel som sociale kompetencer.

Ligeledes vil man arbejde med tidlig indsats både i forhold til opsporing, forebyggelse og foregribende indsatser. Det bliver spændende at se, hvilke resultater, ”Skolen for alle” får i forhold til inklusionsopgaven. Måske kræver opgaven, at man ser skolen for alle som en økonomisk investering i alle børns fremtid.

Læs hele undersøgelsen her: Inklusionsundersøgelse 2016

Kommentarer