Debat og politik

Klimasikring af Flodbyen – Østbroens forslag står nu som en nødvendighed

Af Erik Bo Andersen, Østbroen

Medlem af byrådet, Randers Kommune

På et byrådsmøde rejste vi i Østbroen en sag om at hæve terrænet og klimasikre havnearealerne langs Toldbodgade.

Forslaget blev dengang mødt med hån, og diskussionen blev reduceret til en debat om “pubæ” i stedet for en seriøs gennemgang af de reelle udfordringer. Det siger desværre en del om, hvor lavt man kan synke i en debat, når det handler om klimatilpasning i Flodbyen, og det går imod fatamorganaprojektet Klimabroen.

Hvad nytter det at lave en Klimabro hvis vandet løber ind over Pieren, som først er etape 4, dvs. etableres først i årene 2045-2075. Skal vi vente 20 år på at Klimasikre Randers?

Nu viser det sig, at det forslag, vi fremlagde, ikke bare var realistisk – det er uomtvisteligt nødvendigt.

Hele pieren skal hæves med 1,3–1,7 meter for at nå den nødvendige sikringskote på 3,0 meter.

Terrænet ligger i dag på mellem 1,3 og 1,7 meter, og størstedelen af Kulholmsvej ligger på cirka 1,6 meter. Det betyder, at området uden betydelige ændringer slet ikke vil kunne modstå fremtidens vandstande.

Vores forslag gik dengang på at Klimasikringen skal ske gennem flere sammenhængende løsninger:

  • Kajkanterne hæves en smule, så de stopper den første stormflodslinje.
  • Bagved etableres hævede terrænbånd, som sikrer hele arealet og skaber robuste, fremtidssikrede zoner.
  • I kommende boligbyggerier indarbejdes smarte, integrerede klimasikringsmure, så klimatilpasningen bliver en naturlig del af byens arkitektur og ikke eftermonterede, klodsede barrierer.

Når hele pieren hæves så markant, bliver mange af de tidligere fremlagte ideer, som eksempelvis Klimabroen, mindre relevante – den centrale sikring sker nu gennem terræn og bygninger, ikke gennem særskilte konstruktioner.

Det, der tidligere blev affejet og gjort grin med i byrådssalen, står i dag som en uomgængelig realitet.

Fremtidens Flodby kan ikke bygges uden at tage disse udfordringer alvorligt. Spørgsmålet er derfor ikke længere, om vi skal handle, men hvordan vi gør det bedst – og at nu er det på tide at få debatten op på et seriøst niveau.

Østbroens forslag viser tydeligt, at klimatilpasning kræver mod til at tænke fremad, vilje til at ændre eksisterende planer og ikke mindst respekt for fakta frem for populistiske point i byrådssalen.

Fremtidens by skal bygges højt og klogt, ellers bygger vi ikke til fremtiden – vi bygger blot til fortiden.

Kommentarer