Inklusionsundersøgelse 2018
Inklusion er en stor udfordring for folkeskolen i Randers Kommune. Kommunens skoler og elever er i en situation, hvor man fra politisk hold ønsker ændringer i specialundervisningsindsatsten, da man mener, at der bruges for mange penge på området. 77% af lærerne svarer i undersøgelsen, at de har elever, der ikke får den støtte, som de har behov for.
Vi har et skolevæsen, der er meget udfordret af inkusion, 90% af lærerne oplever, at de i klassen har elever med faglige, sociale eller adfærdsmæssige problemer, mens 28% oplever, at der ikke gives støtte til elever, der er inkluderet i almenundervisningen.
For at løse de økonomiske problemer på specialområdet, er det planen, at en en lang række skoler skal hjemtage elever, der i øjeblikket modtager deres undervisning på specialskoler eller i specialklasser. I undersøgelsen svarer
70% af lærerne svarer at de ikke føler sig uddannelsesmæssigt rustet til at undervise/håndtere de elever, der i dag er inkluderet i almenundervisningen, og det kan ses, at næsten 60% svarer, at de ikke har modtaget kompetenceudvikling i forhold til inklusionsopgaven.
Lærerne oplever, at man på den enkelte skole kan få forholdsvis hurtig hjælp fra skolens ressourcepersoner. 48% oplever, at man får hjælp inden for en uge og yderligere 33% svarer, at der går maksimalt 4 uger før de får hjælp. Ledelserne opleves som positivt opbakkende i forhold til inklusionsopgaven.
Resultatet af undersøgelsen viser, at der på mange områder er et stort behov for at arbejde endnu mere målrettet i forhold til inklusionsopgaven. Et arbejde, der kræver, at Randers Kommune investerer på området i stedet for at pålægge skolerne besparelser og budgetforringelser.
At få bedre resultater i forhold til inklusionsopgaven kræver investeringer i uddannelse og en langvarig og grundig indsats i forhold til, at de projekter, der iværksættes også får lov til at virke.
Måske det i virkeligheden er det grundlæggende syn på skolen der skal ændres, måske det er nødvendigt, at man ser skolen som en økonomisk investering i alle børns fremtid.
Kommentarer