Ikke helt lige ud af landevejen!
Debatindlæg af Peter Brown, Byrådskandidat for Liberal Alliance
Det er afgørende, at vi får udviklet infrastrukturen, så vi har en sammenhængende kommune med plads til biler, cyklister, fodgængere og den kollektive trafik. P.t. står kommunen med 2 presserende udfordringer.
I Langå vil en midlertidig, men langvarig, lukning af broen risikere at opdele byen i 2 dele til stor gene for byens beboere. Der har været nævnt omveje på op til 20 kilometer.
Den kommende hal 4 hvor etableringen af p-pladser kan give pladsmangel, men hvor man kunne overveje at lægge parkeringspladser på den anden side af sporene med en underjordisk sti som forbindelse.
Banedanmark spiller en vital rolle her. Derfor har Liberal Alliance Randers drøftet udfordringerne
med Banedanmarks øverste chef, transportminister Ole Birk Olesen m.h.p. et meget snarligt besøg,
så mulighederne kan drøftes.
Den proaktive indsats går godt i spænd med vores overordnede planer for infrastrukturen, hvor vi
fokuserer på følgende:
- Ekstra forbindelse over Randers fjord: En del af trafikken skal flyttes væk fra Randersbro og et alternativ for borgerne nordøst for Randers skal etableres.
- Udvidelse af E-45: En udvidelse af E45 fra Randers til Vejle vil bl.a. gøre Randers til et attraktivt alternativt til Aarhus eller Skanderborg.
- Randers som cykelby: Cyklen bør være en godt alternativ til de øvrige transportformer. Derfor skal der etableres flere cykelstier og sættes driftsmidler af til bl.a. renovering af de eksisterende.
- Kollektiv trafik: Vi har mange halvtomme busser kørende rundt, så skulle vi ikke gentænke planerne og få mere bustrafik for pengene?
En velfungerende infrastruktur og ditto kollektivt transportsystem er afgørende for arbejdskraftens
mobilitet og et fungerende erhvervsliv. Den kommunale vækst og udvikling er derfor afhængig af en
gennemtænkt og velfungerende infrastruktur.
Kommentarer