Hvad skal der til for at ændre fra krise i Randers til udvikling i erhvervslivet og det offentlige

Af: Arne Erikslev, Toldbodgade 21, Randers NØ
Tidl. direktør og rådgiver
Som mangeårig tidligere rådgiver for danske erhvervsvirksomheder, blev jeg forleden begejstret for en udtalelse fra topchefen Niels Duedahl for vores lokale Danish Crown.
Han kom til Danish Crown for et års tid siden til virksomheden, der var på katastrofekurs, men han havde modet og evnerne til at sige ordet ”krise” højt og tage ansvar på sig på trods af advarsler.
Med udgangspunkt i, at krisen var selvskabt og kom indefra fik han mobiliseret organisationen og ejerne, da der var den fordel, at det kunne vi (han) gøre noget ved.
Hvorfor nu denne oplevelse her set i relation til overskriften. Jo, både i erhvervslivet (her kan også nævnes Novo Nordisk) og det offentlige er der brug for at gå fra ”sådan plejer vi at gøre” til nytænkning, som oftest bedst sker fra nye topledere både med faglighed, ledelseserfaring, mod og forandringsvilje i rygsækken.
Når der i Hvidbogen om Randers Kommune ”Fremtidens Randers” under erhverv noteres, at der savnes nogle ”lokale motorer”, der for alvor kan gøre en forskel, så peger pilen nok den anden vej set i relation til, hvor kommunen står i tilfredshedsanalyser fra Dansk Industri og Dansk Erhverv.
Hertil kommer også konklusionen fra hvidbogen om, ”at kommunen skal præstere langt over niveau”. I paneldebatten i Festugen i teltet i Dytmærsken blev der udtalt: Hvis nu en erhvervsvirksomhed i Viborg er ved at vokse ud af bestående rammer og vil have et nyt domicil tætter på motorvejen, så kunne Randers være et godt udgangspunkt, men det valg vil nok ikke finde sted, når byrådet og kommunen beskæftiger sig med at politianmelde hinanden for åben TV skærm og i den landsdækkende presse iøvrigt, så mon de ikke i stedet vælger Favrskov eller Marierfjord kommune, hvor de bruger tiden på vækst og udvikling.
Business Randers, der repræsenterer medlemmerne, bør have en mere uafhængig rolle fra kommunen på det opsøgende – nye og bestående virksomheder – og være et konstruktiv talerør for deres medlemmer, herunder kommende. Ressourcerne på erhvervsudviklingen skal bruges effektivt.
På det politiske niveau skal jeg ikke her træde i stridighederne i byrådet, som er velkendt, men har noteret mig, at stort set alle kandidater til KV25 i generelle termer lover at forbedre forholdene på rammevilkår for erhvervslivet, men stort set ingen kommer med konkrete handlinger. Problemet har nok rod i, at vel ingen i byrådet eller kandidater er selvstændige og for eksempel medlem af en af de to nævnte erhvervsorganisationer.
Kunne man blot i det politiske niveau og i forvaltningen erkende, som sket i bl.a. Danish Crown, at tage orden ”krise” i sin mund og handle derefter. I forvaltningen bør der ske en ekstern undersøgelse af hele organisationen med kommissorium om effektivitet, faglighed, ledelseskultur på alle niveauer mv. og forslag til handling derudfra. Grove fejl og ledelsessvigt bør have konsekvens og ikke blot en flytning til en anden afdeling.
Opgavefordelingen mellem politikerne og forvaltningen skal defineres og efterleves, men ikke efter ”styrkeforholdet” stærk/svag.
Kommentarer