Kultur

Gå til Videnskab på Tradium i Randers

4. klasse elever bliver undervist af en HTX elev i Primatologi // Foto: Ulrik Burhøj Jepsen

I et rundt lokale på Tradium HTX i Randers er koncentrationen høj. Her er miniforskere i hvide kitler i gang med at studere menneskeaber og andre træsvingede slægtninge.

Når miniforskerne ikke arbejder i laboratoriet, så går de i 4. klasse og har de samme interesser som alle andre børn. Men torsdag eftermiddag tager de forsker kitlen på og studerer Primatologi. Her bliver de undervist af ældre elever fra grundskolen og studerende på HTX.

– Videnskabsklubben går ud på, at elever fra 4. klasse kommer her hver torsdag og arbejder med nogle overordnede emner. Her lære vi dem så hver gang om et specifikt emne. I dag hører de om karaktertræk ved primater, forklarer Trine Skovlunn Sortberg, der går på Tradium HTX.

Trine tror da også, at hun kan bruge erfaringen med at undervise, i forbindelse med fremtidige studier og arbejde. Hun tænker det er en god måde at lære nyt på.

– Det er meget sjovt at videreformidle det man har lært, til nogle der er yngre end en selv. De er dejlige at snakke med, for de er super glade og vil gerne lære, fortæller Trine, som ikke helt ved hvad hun vil læse efter HTX, men tror det kan være noget med fysik eller biologi.

Netop det at lære og formidle viden, er da også en af grundende til at Tradium HTX deltager i projektet, som kører i hele landet. Her kan elever fra 4., 5. og 6 klasse gå til videnskab efter skoletid, ligesom de ellers ville gå til håndbold eller ridning.

– Mange af vores elever er passionerede omkring deres interesse for naturvidenskab og vil gerne give den passion videre til andre. Samtidigt er det vigtigt at vi som institution er åbne mod omgivelserne og inviterer børn og unge indenfor i teknologiens og naturvidenskabens verden, forklarer Jakob Tetens Lund, der er uddannelsesleder på Tradium HTX.

Primatologi er i øvrigt læren om aber og menneskeaber. Eleverne lærer eksempelvis om hvilke træk aberne har, hvilke forskelle der er imellem dem og så videre. Ved at arbejde med emner som Primatologi, pirres elevernes nysgerrighed og forhåbentligt føler de sig motiveret til at undersøge andre naturvidenskabelige emner. Ligeledes giver det også de unge elever muligheden for at møde ældre elever og snuse til de ungdomsuddannelser, de måske selv skal gå på i fremtiden.

Kommentarer