Forældrene i Randers er tilfredse med dagtilbud
Randers Kommune gennemførte i efteråret i år en undersøgelse om brugertilfredshed blandt forældre med børn i kommunens dagtilbud. Resultatet af undersøgelsen viser, at den generelle tilfredshed er steget: Forældrene er generelt meget glade for den pædagogiske indsats og samarbejdet med dagtilbuddet.
Den generelle tilfredshed med dagtilbuddene er steget fra 87 procent i brugertilfredsundersøgelsen i 2012 til 89 procent i 2014 og til 91 procent i 2016. Forældrene er mest tilfredse med den pædagogiske indsats og den måde, som personalet understøtter børnenes læring og arbejdet med at få børnene til at føle sig trygge og glade.
– Vi er rigtig glade for den høje tilfredshed, der er med dagtilbuddene i Randers Kommune. Det er en anerkendelse af den indsats personalet gør for at understøtte børnenes trivsel, udvikling og læring, siger Dorte Brøns, der er børnechef i Randers Kommune.
Tilfredsheden stiger
Tilfredsheden med aktiviteterne i dagligdagen er steget fra 86 procent i 2014 til 92 procent i 2016. Og hele 90 procent af forældrene er tilfredse eller meget tilfredse med personalets indsats for at understøtte børnenes læring.
– Det samlede resultat af årets undersøgelse vidner om, at kommunens dagtilbud hele tiden arbejder på at forberede kvaliteten og servicen til vores børn og forældre. Derfor er disse undersøgelser meget vigtige, da resultaterne også viser noget om, hvilke områder som vi kan forbedre os på, siger Dorte Brøns.
Ni ud af ti af de adspurgt forældre er tilfredse, når de bliver spurgt ind til personalets evne til at udvikle børnenes sociale kompetencer, deres indsats med den sproglige, fysiske og motoriske udvikling og – måske allervigtigst -personalets evne til at få børnene til at føle sig trygge og glade.
Sammenligning viser små forskelle
En sammenligning af resultaterne fra årets brugertilfredshedsundersøgelse med resultaterne i 2014 viser kun små forskelle. I 2014 var der mindst tilfredshed med omfanget af udskiftning af personale. I 2016 er tilfredsheden steget en smule på dette punkt.
Omvendt er tilfredsheden faldet marginalt, når det kommer til dialog og samarbejde mellem forældre og personale. Mens der er mindst tilfredshed med kommunens information om forskellige pasningsmuligheder. Derfor vil der blive sat fokus på at øge informationen om mulighederne for at få plads i institutionerne i årerne fremover.
Kommentarer