Navnenyt

Blicherskolen i top, Nørrevang det største hop

I den årlige analyse fra tænketanken Cepos ligger Forberedelsesskolen og Blicherskolen for 3. år i træk helt i top blandt Randers Kommunes grundskoler. Nørrevangsskolen er Randers’ højdespringer og stiger hele 827 pladser på Cepos’ ranglisten. Generelt ligger alle folkeskoler i Randers i toppen af landets folkeskoler på effekten af undervisningen.

Cepos-ranglisten over skolernes undervisningseffekt kan beskrives som en analyse af, hvor gode skolerne er til at gøre eleverne dygtigere i forhold til deres forudsætninger. Her placerer folkeskolerne i Randers sig i top 15 over landets bedste skoler. Samtidig får den frie grundskole, Forberedelsesskolen, i Randers en placering som den 6. bedste grundskole i landet.

– Det er virkelig godt gået af alle skoler i Randers. Jeg hæfter mig især ved, at effekten af undervisningen i skolerne er bedre og dermed gør børnene dygtigere end deres personlige baggrund tilsiger, at de er. Dermed er vi på helt rette vej i forhold til, at alle børn skal blive så dygtige, som de kan – siger Steen Bundgaard, formand for Skole- og uddannelsesudvalget i Randers Kommune.

Blicherskolen
I toppen af ranglisten for Randers Kommunes folkeskoler finder man Blicherskolen, der udover at være den folkeskole i Randers, der for 3. år i træk har den bedste undervisningseffekt, også kan prale af en 24. plads ud af landets 1400 grundskoler.

Blicherskolens undervisningseffekt er i år blevet målt til 0,6, hvilket betyder at eleverne til afgangsprøven har fået karakterer, der ligger over forventningen, når man har taget højde for socioøkonomiske forhold.

Tallene i Cepos’ analyse kommer fra en sammenligning af elevernes afgangskarakterer med Undervisningsministeriets “socioøkonomiske reference” – det karaktergennemsnit, eleverne statistisk set burde få, når man tager højde for deres baggrund. Derfor kan tallene sammenlignes på tværs af skoler i hele landet, uanset om der er tale om en skole med mange socialt belastede børn eller en skole med børn fra ressourcestærke miljøer.

Årets højdespringer
Flere skoler, herunder Munkholmskolen og Hornbæk Skole er steget væsentligt på ranglisten siden sidste år. Årets højdespringer er dog Nørrevangsskolen, der går fra at være nr. 1083 til nr. 256 på listen, et markant spring siden sidste år – et hop på 827 pladser.

– Først og fremmest har vi bare nogle meget dedikerede undervisere og lærere, der vil børnene det bedste. Det er absolut det vigtigste. Udover det, er vi gået meget systematisk til værks i forhold til den enkelte elevs læring og vi har haft fokus på at give dem muligheden for at udnytte deres potentiale. Vi har også et meget tæt forældresamarbejde, som også giver rigtig meget – siger Martin Hyldgaard Larsen, Skoleleder på Nørrevangsskolen, om hvad der kan være årsagen til det store spring.

– Stort tillykke til vores dygtige skoler, og ikke mindst til Nørrevangsskolen. Jeg er imponeret over, at skolen i den grad har formået at løfte niveauet siden sidste år. Det er så godt at se, når lærernes hårde arbejde bærer frugt, og jeg er sikker på, det fortsætter næste år – siger Jesper Kousholt, Skolechef i Randers Kommune.

Du kan se hele listen over skolernes undervisningseffekt HER

Kommentarer