Aarhus-Langå-Struer banen sendes i udbud
Et politisk flertal på Christiansborg sikrer private operatører bedre muligheder for at byde ind på togstrækninger i Danmark. Her i blandt strækningen Aarhus-Langå-Struer.
Det politiske flertal betyder, at private operatører i fremtiden får mulighed for at byde ind på flere togstrækninger i Danmark – blandt andet strækningen Aarhus-Langå-Struer.
Når togtrafikken i Midt- og Vestjylland i 2020 skal genudbydes, er der således også mulighed for overtage togtrafikken på Svendborgbanen, som i dag betjenes af DSB.
I en pressemeddelelse udtrykker transportminister Ole Birk Olesen (LA) tilfredshed med punktligheden og kvaliteten i togbetjeningen.
– Samtidig har udbuddet sparet staten og skatteborgerne for en masse penge, og udvidelsen af udbuddet vil øge de økonomiske fordele, siger transportminister Ole Birk Olesen.
Samtidig er parterne blevet enige om at forbedre betjeningen med halvtimesdrift på visse strækninger.
– Det er en del af regeringsgrundlaget, at vi vil udbyde markant mere togtrafik i Danmark, og med aftalen i dag tager vi et vigtigt skridt på vejen, siger Ole Birk Olesen.
Parterne er enige om at udbyde togtrafikken på følgende strækninger for en otteårig periode med virkning fra december 2020:
Aarhus-Langå-Struer, Struer-Thisted, Aarhus-Skanderborg-Herning, Herning-Skjern, Struer-Vemb-Skjern-Esbjerg, Esbjerg-Ribe-Tønder, Struer-Herning-Vejle og Odense-Svendborg.
Kommentarer