Tånum

Borgere bekymret for ny busplan

Linje 11 kommer ikke til at køre til Tånum og Ålum i fremtiden, hvis det står til forvaltningen i Randers Kommune.

Bybussen til Tånum og Ålum erstattes i ny plan med lokalbusser og teletaxi. Borgerne bekymrer sig over konsekvenserne for børn og ældre

Børn der samlet sidder mere end en time i bus på vej til og fra skole, ældre der parkeres på landet langt fra læge og indkøbsmuligheder og et skridt i en udvikling, hvor randrusianerne med bopæl på den forkerte side af Hornbæk ignoreres til fordel for borgere med en adresse tættere på rådhuset i Randers. Det var nogle af de bekymringer, der kom til udtryk til borgermødet mandag aften den 31. oktober i et fyldt Tånum Forsamlingshus. Her diskuterede de omkring 60 fremmødte forvaltningens plan om at sløjfe linje 11 til Tånum og Ålum og erstatte den med lokalbusser, teletaxa samt flextur-ordning.

– Det var et fint og informativt møde, men der var selvfølgelig ingen, som klappede i hænderne, da det var forbi. Vi betaler også skat i Randers Kommune og mange kan ikke forstå, hvorfor det netop er vores buslinje, der pilles ved. Det får os til at føle os som udkantsborgere, siger Gitte Rix, der var en af de borgere, der deltog på mødet.

Første skridt?

Kommunens forslag er udarbejdet på baggrund af analyser foretaget i samarbejde med Midttrafik, der blandt andet bygger på en borgerundersøgelse gennemført i december 2015. Forslaget skal give Randers Kommune et mere forenklet og overskueligt bybusnet, hvor områder med de fleste kunder og indbyggere prioriteres, og hvor områder med færre kunder betjenes på en anden måde. Dog med den præmis, at der ikke må være en længere afstand til et stoppested end 800 meter.

– Vi kan vi ikke lade være med at tænke, om det her kun er første skridt. Politikerne kan jo komme med nøjagtig den samme forklaring næste gang, kommunen skal skære i busdriften, siger Gitte Rix.

Svært for unge og ældre

Gitte Rix tog sin søn Thomas med til borgermødet, fordi han er en af de borgere, der bliver berørt af den nye busplan. Busser skal fortsat køre efter skoleelevernes behov, står der i planen, men som det ser ud nu må Thomas, som går i skole i Hornbæk, fremover tage skolebussen klokken 07.06 i stedet for klokken 07.44, som han gør i dag. Det skyldes, at skolebussen først kører forbi Ålum, Vinding, Læsten og Bjerregrav, før den når Hornbæk skole.

– Han kommer til at sidde 40 minutter mere i bus frem og tilbage fra skole hver dag. Vi skal måske nok klare os, men der er mange unge og ældre herude, som er afhængige af bybussen, fordi de for eksempel ikke lige har en bil, som de kan køre ind til byen med, når det bliver besværligt, fortæller hun.

I byen kan de tage cyklen

Dagplejemor Gitte Jensen er en anden borger, der vil mærke konsekvensen af de færre bybusser. I forbindelse med hendes arbejde har hun netop været en tur med bybussen til Randers Regnskov og tilbage igen, da Landsbyerne ringede. Selvom forvaltningen taler om en fleksibel løsning, vil færre busafgange gøre det sværere for hende at tage børnene ind til byen for at bruge byens faciliteter som regnskoven, doktorparken og biblioteket.

– Til mødet talte vi også for Anna her i Tånum. Hun er en ældre dame, som ikke har et kørekort, og derfor tager bybussen til frisøren og lægen. Jeg kan godt se det smarte i, at de unge kan gå på nettet og bestille en taxa, men det er ikke nemt for mange af vores ældre borgere, siger hun og fortsætter:

– Politikerne taler meget om, at vi skal huske yderområderne, men det er jo igen yderområdet, som bliver sløjfet til fordel for byen, hvor de måske skal vente fem minutter mindre for at nå en bus. Vi venter i forvejen en time eller mere på hver bus. I byen har de da lettere ved at gå eller tage cyklen.

Borgerne i Tånum og Ålum blev til borgermødet den 31. Oktober anbefalet at skrive til Midttrafiks hjemmeside, hvor man kan afgive høringssvar, som vil indgå i overvejelserne om den nye busplan.

Kommentarer