Tre unge iværksættere sætter fokus på forbrugsvaner og miljøet
Tre unge mænd på henholdsvis 17, 18 og 19 år har sammen startet Zoly. En virksomhed med fokus på at gøre køb og salg af genbrugstøj så nemt og miljøvenligt som muligt.
Fashion og modeverden spiller en gigantisk rolle for unges dagligdag – også for de tre unge iværksættere Ahmed Omran, Vitaliy Steffensen og Philip Clemens.
Faktisk så meget, at hele 81% i deres aldersgruppe har foretaget et online køb af tøj eller smykker inden for de seneste 3 måneder.
Med tiden er begreber som secondhand og genbrugstøj gradvist blevet en del af de unges sprog, og er efterhånden blevet en del af deres overvejelser, når klædeskabet skal “opdateres”.
I forbindelse med dette, spiller platforme som Facebook Marketplace, DBA, Trendsales mf. en enorm rolle, hvor man nu har mulighed for at sælge ud af sit eget tøj.
Som unge, har de tre virksomhedsejere selv anvendt ovennævnte adskillige gange, som en oplagt mulighed til at tjene en skilling, samtidig med at miljøet skånes ved at give sit tøj en ny ejer.
Disse secondhand fashion platforme er i konstant udvikling og klarer sig bedre end nogensinde, både hvis man ser på deres årsrapporter og brugerantal.
Selvsamme holdning har de også i Zoly – i hvert fald, hvis man havde spurgt dem for omtrent et år siden, hvor Vitaliy Steffensen indså et problem på markedet efter at have set en dokumentar om detailvirksomheder på sit daværende gymnasium. Han indså hvor besværligt det kan være at få solgt sit tøj.
– De nuværende forhold, når det kommer til salg af genbrugstøj er alt for besværlige og tidskrævende, hvorfor mange ender med at smide tøjet ud fremfor at sælge det. Det vil vi lave om på, fortæller Vitaliy Steffensen.
Han fortæller at det ikke alene kan være tidskrævende at få ryddet sit klædeskab for gammelt brugt tøj, der ikke længere bruges, men for hvert enkelt stykke tøj, skal man også tage gode salgsbilleder, istandsætte tøjet og skrive et godt salgsopslag, før der er bare en lille chance for at få solgt sit tøj. Dernæst skal man holde øje med hver enkelt af sine salgsopslag, indtil man møder en potentiel køber. Dette resulterer i, at mange på forhånd opgiver at prøve og i stedet ender med at samle alt tøjet i en sort sæk og smide det ud.
Det fik Vitaliy til at spekulere over, hvorvidt man kunne ændre på noget.
Zoly kom til verden
Zoly blev stiftet den 10. august 2021, men har været i gang på tegnebrættet siden september 2020.
På daværende tidspunkt, var det kun Vitaliy, der fik startet virksomheden og kort efter er henholdsvis Philip Clemens og Ahmed Omran kommet med ind over. Vitaliy er selvlært programmør og opsagde sit job som programmør for en virksomhed i Århus til fordel for Zoly. Philip går i 2.g på handselsskolen i Randers og Ahmed har sabbatår.
Hos Zoly vil de gøre det lige så let at sælge secondhand tøj, som det er at købe dét, i håb om at sætte større fokus på miljøet.
– Zoly klarer alt det besværlige og tidskævende for kunden, så det eneste de skal gøre er at sende deres tøj ind til os, så vi kan give det et nyt liv og forhåbentlig også en ny ejer, siger Philip Clemens.
Med platformen skal der ikke længere være noget der hedder tidskrævende salgsopslag, salgsbilleder og istandsættelser af tøjet for kunden. Den klarer Zoly.
Dermed sælger Zoly tøjet for kunderne, og så snart produkterne er solgt tager de en mindre andel af tøjets pris for deres service.
Derved er der ikke længere nogle undskyldninger for ikke at få tøjet solgt – for er man villig til at samle sit gamle tøj og køre det på lossepladsen, er man mindst lige så villig til at sende det ind til Zoly. Og så endda med en fortjeneste, mener de tre iværksættere.
For at rette fokus endnu mere mod miljøet, har virksomheden besluttet, at det tøj, der ikke bliver solgt inden for 60 dage på hjemmesiden, vil blive doneret til en valgfri velgørenhedsorganisation af sælgers eget ønske.
Den 27. oktober lancerede virksomheden officielt sin platform, som allerede er blevet taget godt i mod fra deres første kunder:
– Normalt når jeg køber secondhandtøj, skal jeg vaske og stryge tøjet selv, men det havde Zoly allerede gjort! Er virkelig positivt overrasket over den gode service samt dag til dag levering, fortæller den glade kunde, Lasse Krogh.
Og med de ord håber Vitaliy, Philip og Ahmed at skabe opmærksomhed på købsvaner, forbrug og miljøet:
– Formålet med Zoly er at gøre secondhandfashion verdenen nemmere for køber og sælger, og det tror vi samtidig kan skubbe tøjindustrien på rette vej mht. den grønne omstilling. Zoly er ikke bare en tøjvirksomhed. Vi er en bevægelse, slutter Ahmed Omran.
Kommentarer