Randers Bibliotek udvikler nyt koncept for børn og unge med skolevægring
I 2023 havde hver femte elev over 10 procents skolefravær og flere børn og unge fortæller, at de mistrives. I et nyt projekt undersøger Randers Bibliotek, hvordan de kan booste målgruppens trivsel gennem et præstationsfrit kulturtilbud. Målet er at udvikle et koncept, som andre aktører i Danmark kan blive inspireret af.
Børn og unges mistrivsel og stigende skolefravær er en samfundsudfordring, der fylder i den offentlige debat. Flere fagpersoner peger på, at børn og unge oplever et urimeligt stort pres til at præstere – både i skolen, i hjemmet og socialt. Men noget tyder på, at biblioteket og andre kulturinstitutioner kan være et helle for nogle af disse børn og unge. Det oplyser biblioteket i en pressemeddelelse.
– Som bibliotekarer møder vi ofte børn og unge fra målgruppen, der bruger biblioteket som frirum. Derfor undersøger vi, hvilken rolle kulturelle fællesskaber spiller i forhold til børn og unge, der mistrives og kan have det svært med at komme i skole – og hvordan vi kan gøre en forskel for dem, siger bibliotekar Bettina Boddum ved Randers Bibliotek.
Med det nye projekt “GODT DU KOM” er formålet at undersøge, om bibliotekets nye tilbud kan booste målgruppens trivsel og sociale kompetencer ved at stille præstationsfrie rammer til rådighed for dem.
Et nyt trivselskoncept i støbeskeen
Det første hold bestående af børn fra 4. til 6. klasse og unge fra 7. til 8. klasse mødtes for første gang tirsdag den 9. april til bibliotekets 8-ugers forløb. De er udvalgt i samarbejde med repræsentanter fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og fagpersoner fra to lokale skoler. Kriterierne for deltagelse tager afsæt i elementer som skolefravær og mistrivsel.
I spidsen for projektet står Signe Winther Brinkmann og Bettina Boddum fra Randers Bibliotek. I samarbejde med lokale partnere udvikler de et helt nyt koncept, som andre kulturelle og kommunale aktører i Danmark i fremtiden kan blive inspireret af.
– Biblioteket er anderledes end skolen, blandt andet fordi der ikke er karakterer eller faglige forventninger. Det kan være lige dét, som mange børn og unge kan have brug for i en hverdag, der er præget af pres og præstationer. Vi kender endnu ikke det endelige koncept, men vi håber, at det kan give et nyt perspektiv på en kompleks problematik, fortæller Signe Winther Brinkmann.
Deltagerne kan blandt andet prøve kræfter med teater, retro-gaming, kreativ skrivning, guidet fælleslæsning, kunst og hjernegymnastik. Projektets forløb bliver afprøvet mindst tre gange i perioden foråret 2024 til vinteren 2025, hvor det løbende justeres og tilpasses.
Overvældende interesse og støtte
Allerede inden projektets start har flere aktører meldt sig på banen for at bidrage til projektet. Blandt andet har Teaterskolen Kastali’a, Randers Kunstmuseums Billedskolen og ReMida tilbudt at afholde værkstederne. Randers Regnskov og Randers FC har inviteret de deltagende børn og unge på en udflugt ud hos dem.
– Vi er meget glade for den overvældende interesse fra flere lokale og nationale aktører. Det brede samarbejde styrker projektet på mange fronter, og det lover godt for fremtiden, siger Bettina Boddum.
Projektet er støttet med midler fra Slots-og Kulturstyrelsens Udviklingspulje.
Kommentarer