Randers By

Politikere på svær opgave: Plan for trafik i midtbyen skal på plads – nu med terrorsikring

Færdselsforholdene i Sløjfen bør gøres noget ved, mener mange. Det viser høringssvarene til et forslag om "Trafikale virkmidler for bedre byrum i Randers midtby", der har været i høring. Nu skal politikerne beslutte sig for, hvordan trafikken i midtbyen skal reguleres. Arkivfoto.

Trafikken i midtbyen har i årevis været til debat i byrådet, og nu skal politikerne endnu en gang forsøge at finde en holdbar løsning på, hvordan bymidten kan indrettes så der er plads til alle.

Nu skal politikerne tage stilling til “Trafikale virkemidler for bedre byrum i Randers midtby” – et forslag, der har været i høring i foråret. Blandt andre Ældrerådet, Handicaprådet, Østjyllands Politi og Cyklistforbundet er kommet med forslag til, hvad de mener bør gøres.

At finde løsningen på, hvordan biltrafik, varelevering til butikkerne, cyklister og fodgængere kan færdes fredeligt sammen i Randers midtby, er ikke let. Dertil kommer, at formålet med forslaget også er at gøre midtbyen mere hyggelig og indbydende at opholde sig i.

Og der er endnu et element i puslespillet – nemlig terrorsikring. Det gør ikke udfordringen mindre, men nu skal der træffes beslutning om indretning af trafikken i Randers City.

Bedre forhold i midtbyen

Med forslaget “Trafikale virkemidler for bedre byrum i Randers midtby” ønsker politikerne at sætte fokus på, at bymidten er unik fordi de oprindelige middelaldergade-strukturer stort set er bevaret. Dette giver byen en helt speciel charme med smalle hyggelige gader og små byrum imellem de gamle bygninger. De unikke gadeforløb giver dog udfordringer, for de smalle gaderum er ikke bygget til de mange forskellige trafikarter der færdes der.

Det bliver hurtigt en kamp om arealerne, hvor fodgængere, biltrafik og butikkernes vareudstilling slås om pladsen i de smalle gaderum.

Det skal der gøres indsats for, så både byens borgere og gæster oplever, at gågaderne i Randers Midtby er hyggelige og at det er trygt at færdes til fods. Muligheden for at ankomme i bil eller bus og føle, at man bliver budt velkommen helt inde i byens centrum, skal også forelægge.

Endelig skal der være gode muligheder for at byens butikker kan få leveret varer nemt og hurtigt.

Blomsterkummer og cykelstativer

Østjyllands Politi ser gerne, at kommunen har terrorsikring – eller hastighedsdæmpende foranstaltninger, som politiet foretrækker at kalde det – med i overvejelserne.

– Vi giver ikke kommunen påbud om noget, men vi er hele tiden i dialog. Det gælder for eksempel i forbindelse med større arrangementer som Randers Ugen, siger politiinspektør Jesper Bøjgaard, Østjyllands Politi.

Politi og kommune taler også sammen om, hvad der eventuelt kan laves af foranstaltninger for at få farten bragt ned ved større samlingssteder og bygninger.

– Det kan være mange forskellige tiltag, for eksempel tunge blomsterkummer eller cykelstativer. Der er mange måder at gøre det på, fortæller Jesper Bøjgaard. Han vil ikke nærmere ind på, hvilke konkrete anbefalinger kommunen får af politiet med hensyn til terrorsikring i midtbyen.

Østervold: En gågade!

Politiet kommer med en anbefaling til politikerne om at sløjfe Østervolds status som gågade, hvor kørsel er tilladt. Det skyldes, at de fleste ikke er opmærksomme på at det faktisk er fodgængerne, der har førsteret på Østervold.

Usikkerheden skyldes den måde, Østervold er indrettet på.

– Folk kan simpelthen ikke gennemskue reglerne, siger Jesper Bøjgaard.

I forslaget til “Trafikale virkemidler for bedre byrum i Randers midtby” er der lagt op til, at der skal skiltes bedre med, at det er en gågade.

Netop Østervold er et af de “ømme” steder i byen, som en hel del høringssvar handler om. Gaden fungerer nemlig ikke, og der er stor forvirring omkring reglerne.

Det mener blandt andre Vitus Jordan, der har forslag til, hvordan det kan gøres bedre. Lige nu skiller Østervold nemlig byen i stedet for at samle den.

Del Østervold op i tre adskilte torve og marker adskillelsen mellem dem med ensrettet sive-kørsel, foreslår Vitus Jordan. De tre torve skal ligge nord for Den Jyske Hingst, midt på Østervold og nederst på Østervold. Dette vil også nedbringe hastigheden på Østervold, påpeger han.

Cyklistforbundet påpeger, at det skal gøres mere besværligt at bruge Østervold til gennemkørsel, eller at man udformer Østervold, så man ikke kan bruge den til gennemkørsel.

Sløjfen – en udfordring

Sløjfen er også et af de steder, hvor trafikken ikke fungerer, at dømme efter høringssvarene. Sammenblandingen af biler og fodgængere er ikke hensigtsmæssig, lyder det blandt andet.

Den lokale afdeling af Cyklistforbundet påpeger blandt andet, at jern-pullerterne, der adskiller vejbane og fortov, bør fjernes, så gående kan bruge hele gaden.

De fragtmænd, der kører ind i midtbyen med varer, ser gerne, at Sløjfen lukkes for almindelig kørsel. Beboerne i området kan udstyres med beboerlicenser, så de kan komme forbi de pullerter, der skal spærre området, foreslår de.

Omvendt ønsker Ældrerådet, at det er muligt at køre ind – og parkere – i Sløjfen, så man kan komme til butikker, læge, tandlæge og lignende.

Rådet peger også på, at der bør laves bedre forhold for cyklister, både når det gælder parkering, vejbelægning og plads på kørebanerne.

Bedre skiltning i hele midtbyen er et ønske hos flere. Det kan for eksempel ske ved bemaling af kørebanen, foreslår cyklistforbundet.

På mødet den 20. august skal miljø- og teknikudvalget tage stilling til de mange høringssvar, og komme med en indstilling til byrådet om, hvad der skal ske med trafikken i midtbyen.

Kommentarer