Magisk jazz på Underværket
Selv om alle musikerne kommer fra Aarhus, så bliver det en stor variation af international inspiration i en vifte af forskelligartet jazz, når Sam And The Soulmates torsdag den 7. marts stiller sig på Underværkets scene ved årets anden koncert hos Jazzens Venner i Randers.
Jazzpublikummet holder tilsyneladende af bredde indenfor jazzen, for det var også, hvad Kansas City Stompers stod for. Og den koncert var udsolgt.
Ved vokalmikrofonen hos Sam And The Soulmates står den karismatiske Samara Bahrami, der har boet i Aarhus, siden hun som 6-årig kom til Danmark som iransk flygtning. Hendes soulmates er guitaristen Morten Haushøj, kontrabassisten Mathias Gregersen, saxofonisten Bjarne Slipsager og trommeslager Kristoffer Lysgaard.
Efter bandets optræden ved Copenhagen Jazzfestival sidste sommer fik de hæftet betegnelser som magi, karisma, humor og fantastisk musik på sig. Velsagtens fordi musikerne har en anderledes tilgang til sammensætningen af repertoiret og synes langt mere udadvendte og performende end de fleste traditionelle jazzbands.
Sangene fra jazzens standardrepertoire har oftest et fransk og latinamerikansk afsæt med ”Desafinado” og ”One Note Samba” som nogle af de mest populære. Samara Bahrami kan synge på dansk, svensk, engelsk, fransk, spansk og portugisisk, så hun har en fin sproglig tilgang til hver eneste sang, uanset hvor den har sin oprindelse. Fransk sigøjnerjazz afløser bossa nova og traditionelle jazzsange, og det virker, som om publikum hele vejen igennem en koncert bliver præsenteret for noget nyt.
Samara Bahrami skriver en stor del af bandets repertoire, og de er præget af både hendes baggrund og opvækst samt de inspirationer hun har tilegnet sig ved at lytte til alverdens jazzmusik. Det tog hende tid i sin udvikling at forstå jazzmusikken og lære at udtrykke den med sine vokaler. Måske derfor synger den aarhusianske sangerinde sine numre med en anden følelse og indlevelse end de fleste skolede jazzsangerinder gør det.
”Vi forventer høj musikalsk kvalitet og et yngre udtryk end det, vi oftest mødes af. Sidste gang havde vi jazzens grand old man i kraft af Niels Abild, og nu kommer så et hold, som han kunne være far, ja for den sags skyld bedstefar til”, lyder det fra Jazzens Venner, der fastholder sit tiltag om at forynge sit publikum, hvorfor unge under 25 år igen har gratis adgang.
”Det faste publikum vil holde af de kendte jazzstandards og samtidig opleve sange, som de måske aldrig har hørt før. Sjovt bliver det, når det unge og ældre publikum forenes i samme koncertsal. Det er det, der gør det værd at lave koncerter”, forlyder det fra Jazzens Venner, der hvert år tilbyder som minimum 10 arrangementer på Underværket.
Kommentarer