Kultur

Kristian von Hornsleth Super Crasch’er på Randers Kunstmuseum

Det er med stor spænding, at Randers Kunstmuseum på lørdag den 13. april præsenterer udstillingen  SUPER CRASH med kunstneren, provokatøren og mediefænomenet Kristian von Hornsleth .

Kristian von Hornsleths værker kategoriseres ofte som ren provokation. Han udfordrer vores normer for acceptabel adfærd og kritiserer både velfærdssamfundet og kunstinstitutionen. Det kunstneriske projekt handler i høj grad om at udvikle modkulturer til det etablerede ved at fordreje, æstetisere eller blot visualisere politiske, institutionelle og socioøkonomiske problematikker.

Midt i en krænkelseskultur manipulerer han, og gør det ofte mesterligt, med vores adfærdsmønstre og holdninger.

Udstillingen på Randers Kunstmuseum fokuserer på Hornsleths socialpolitiske projekter The Hornsleth Village Project, Hornsleth Homeless Tracker og Hornsleth Arms Investment Corporation samt hans kommercielle brandingprodukter skabt i kunstens navn.

Kristian von Hornsleth siger om udstillingen:

– SUPER CRASH skal vise menneskets undergang. Vi er allesammen ved at gå til grunde, men vi gør det på første klasse. Det bliver et virvar af værker, en slags forlystelsespark, hvor man kan rulle sig i glasskår.

Det er Hornsleths første danske museumsudstilling.

Kristian von Hornsleth blev verdenskendt med det kontroversielle Ugandaprojekt i 2006. Projektet gik ud på at få en hel landsby til at tage kunstnerens efternavn til gengæld for at få en gris eller ged. I 2008 gjorde Hornsleth sig bemærket ved at sælge aktier til våbenindustrien. Idéen bag projektet var, at afkastet fra aktierne skulle investeres i humanitære organisationer og projekter.

Senest har Hornsleth i 2018 fået stor international opmærksomhed med sit projekt med hjemløse i London.

Udstillingen SUPER CRASH er derfor i høj grad et eksperiment. Hvad sker der, når institutionen indoptager kritikken og udstiller den? Hornsleth har i vid udstrækning fået frie hænder med udstillingen. Den vil have delvist retrospektiv karakter og vise fotografi, installation, film, maleri, keramik og objekter fra 1999 til 2019.

Kommentarer