Randers By

Folkets klimamarch i Randers

Se billedserie Foto: Jan Szwed.

“Kloden brænder, politikerne ser passivt til og befolkningen kræver handling!” Sådan lød det fra flere klimaforkæmpere til dagens klimamarch i Randers.   

Lørdag eftermiddag den 6. november gik Klimabevægelsen i Randers med til folkets klimamarch kl. 14. 

Da lige omkring 40.000 afholdt klimamarch den 25. maj 2019 var det med til at gøre folketingsvalget til et klimavalg.

– Vi vil gerne gentage succesen med march optog, musik taler og vores nyskrevne klima sang, lød opfordringen fra Klimabevægelsen.

– Randers er en kulsort by, siger Jakob Lausch Krogh på vegne af klimabevægelsen i Randers og fortsætter:

– Randers kommunes klimaplan 2050 er helt utilstrækkelig. For at Randers kommune kan nå 2030 målet om 70 procent reduktion af CO2 udledningen skal vi reducere med 350.000 tons. Desværre mangler kommunens klimaplan 152.000 tons pr. år frem til 2030. Dertil kommer at en væsentlig del af den forventede reduktion er meget usikker, fordi den bygger på frivillige aftaler med landbrug og erhvervsliv, som de kan springe fra uden konsekvenser.

Ifølge klimaplanen har alene Verdos omstilling fra kul til biomasse reduceret udledningen med 200.000 ton pr. år. Problemet er at Klimabevægelsen ikke mener denne reduktion findes i virkeligheden. 500 forskere sendte I februar en åben appel til Joe Biden og EU-Kommissionsformand Ursula von der Leyen, hvor de advarer om brugen af biomasse.

– Det er nødvendigt at det nye byråd beslutter en real investering i vedvarende energi i stedet for at gentage løgnene om at biobrændsel er CO2 neutralt, mener Jakob Lausch Krogh.

Klimaplanens udgangspunkt er at der vil blive kørt 16,1 procent flere kilometer i bil i 2030. En elbil udleder 55 til 60 procent mindre end en benzinbil. De resterende 35 – 40 procent udledning kommer fra produktion af bil og batteri. Derfor mener Klimabevægelsen at det er umuligt at nå en reduktion på 70 procent uden at reducere antallet af kørte kilometer i bil.

– Politikerne I Randers kommune har desværre lavet en infrastrukturplan med projekter, hvor der investeres seks gange så meget i veje som i cyklisme og kollektiv trafik. Randers kommunes kulsorte trafik-politik illustreres meget godt af, at hurtigbusserne til Aarhus ikke kan prioriteres, men det kan en ny bro over Gudenåen til 552 millioner kr, siger Jakob Lausch Krogh og slutter:

– Vi kræver en politik, hvor investeringer I cyklisme ikke er reduceret til at sikre skolevej og hvor den kollektive trafik er så hurtig, effektiv, billig og behagelig, at det også kan være til tilvalg for folk der pendler til arbejde. 

Efter en tur rundt i byen gik de ca. 70 fremmødte til Underværket hvor der var taler og sang.

Kommentarer