Randers By

Cykling som værktøj til at reducere trængsel og øge sundheden – hvad vil det nye Randers byråd?

Arkivfoto

Enhver, der bevæger sig i bil i Randers og omegn, har nok en opfattelse af, at trafikken sander mere og mere til. Statistikkerne bekræfter denne opfattelse: Personbilparken er på landsplan vokset med 19 procent fra 2010 – 2017 og for eksempel er trafikken vokset med 5 procent på Århusvej fra 2016 til
2017 og 5.2 procent på Ringboulevarden fra 2015 til 2017.

Randers kommune har netop etableret et nyt udvalg – Sundheds-, idræts- og kulturudvalget – der skal varetage sundhedsfremme og forebyggelse for alle borgere i kommunen. Udvalget må med interesse se frem til den 14. marts, hvor Hvordan har du det? 2017 offentliggøres.

Fortsætter den hidtidige udvikling, får udvalget rigeligt at se til: Fra 2006 til 2013 steg andelen af overvægtige med 5 procent til 56 procent; forhøjet blodtryk steg med 8 procent og kræft med 1.5 procent og 27 procent af borgerne er nu ramt af stress.

Fra 2010 til 2013 steg andelen med passiv transport til og fra arbejde fra 72 til 75 procent og set i lyset af den øgede trafik og personbiltrafik, må det forventes, at vi den 14. marts får at vide, at dette tal er steget endnu mere.

Et tal er dog gået ned: I 2012 foregik 15 procent af ture i Randers kommune på cykel og denne andel var
i 2016 faldet til 10 procent. Da andelen af cykelture fra 2012 til 2014 faldt med 2,5 procent beregnede COWI, at dette fald kostede 17 millioner kroner per år alene i øgede sundhedsudgifter.

– Er politikerne i Randers byråd klar over, at de står på en brændende platform i form af hastigt voksende sundhedsudgifter og trængselsproblemer på vejene? lyder det spørgende fra Jens Peter Hansen, formand for Cyklistforbundet i Randers – eller har de det ligesom frøerne: Bare gryden med vand langsomt varmes op, undlader de at springe op af gryden?

For at få belyst dette spørgsmål har Cyklistforbundet i Randers inviteret til panel debat, hvor Christian Brøns (V), Mogens Nyholm (R), Kasper Fuhr (VL), Bjarne Overmark (L), Frida Valbjørn (EL)
og en repræsentant fra S vil fremlægge deres syn på, hvorvidt og hvordan de i den kommende byrådsperiode vil gøre brug af cykling som værktøj til at reducere trængsel på vejene og øge sundheden blandt borgerne i Randers kommune.

Panel debatten finder sted onsdag den 28. februar klokken 19:00 på Naturskolen, Randers Naturcenter, Gudenåvej 20 og alle er velkomne.

Efter panel debatten – der forventes at vare til klokke 20:30 – afholder Cyklistforbundet generalforsamling. Der vil umiddelbart forud for generalforsamlingen – og til en særlig introduktionspris – være mulighed for at tegne sig som medlem af Cyklistforbundet, således at man kan deltage i generalforsamlingen og fremadrettet bidrage til at fremme Cyklistforbundets mål: At få flere til at cykle mere.

Kommentarer