Debat og politik

Byrådet sagde nej til at spare 3 millioner kroner årligt

Af Jens Peter Hansen, Uden for parti

Byrådsmedlem, Randers Kommune

Som bekendt fattes Randers kommune penge. Og alligevel valgte et stort flertal på seneste byrådsmøde at afskære os fra at plukke en lavthængende udgiftsreduktion på ca. 3 mio. kr. pr. år.

Jeg blev mindet om denne beslutning, da jeg læste mit FDM-medlemsblad Motor om bilbudgettet for 2025. Ifølge FDM koster det mellem 1,06 og 1,63 kroner at køre en kilometer i egen bil. Når kommunens medarbejdere bruger deres egen bil i tjenesten, kompenseres de derimod med 3,81 skattefrie kroner pr. kilometer – den såkaldt høje kørselsgodtgørelse. Til sammenligning dækker den lave takst på 2,23 kr. de variable udgifter, altså selve driftsomkostningerne.

Så hvorfor vælger Randers Kommune at betale den høje takst, når den lave rigeligt dækker udgifterne ifølge FDM’s beregninger? Godt spørgsmål.

Faktisk besluttede byrådet allerede i 2012 at gå over til den lave takst. Men beslutningen blev aldrig ført ud i livet. I 2018 bad direktionen byrådet om at omgøre 2012-beslutningen – og flertallet sagde ja. 19 medlemmer stemte for at fastholde den høje takst, 11 undlod at stemme, og jeg stemte nej.

Bjarne Overmark bad efterfølgende om en forklaring på, hvorfor 2012-beslutningen aldrig var blevet implementeret. Svaret fra forvaltningen var, at det var “ubekvemt” at fjerne den ekstra skattefri indtægt fra de medarbejdere, der var så heldige at kunne tjene på at bruge deres egen bil.

Til trods for voldsomme nedskæringer på kernevelfærd i budget 2025, valgte Socialdemokratiet, Venstre, Radikale og Konservative, at medarbejderes belønning skal stige, desto mere de kører. Og sådan bliver det ved med at være fremadrettet, idet forvaltningens forslag til opdateret kompetenceplan blev stemt igennem på seneste byrådsmøde.

Sagsfremstillingen om kompetenceplanen skulle læses mellem linjerne for at forstå, at et ja til kompetenceplanen betød, at det fremadrettet er direktionen, der uden politisk indblanding beslutter takst for tjenestemæssig kørsel. Jeg stillede naturligvis et ændringsforslag og er glad for, at ti andre som jeg ønskede at beholde beslutningskompetencen hos byrådet.

Hænger flertallets ulyst til at gå med den lave takst sammen med, at byrådsmedlemmer selv får den høje takst? Eneste måde at undgå dette på, er ved vælge den grønne, sunde og sjove transportform dvs. cyklen, hvilket udløser en økonomisk belønning på 63 øre pr. km.

Kommentarer