Aretha Franklin-kabaret om passion i hamsterhjulet
Årets vinterkabaret på Randers EgnsTeater henter i år musikken fra den amerikanske soul-dronning Aretha Franklin. Men rammen om den sjælfulde musik udgøres af det temmeligt almindelige danske ægtepar Martha og Frank, der balancerer på randen af skilsmisse.
Der er lagt op til de helt store følelser i den efterhånden traditionsrige vinterkabaret på byens teater i Randers. Det musikalske råmateriale er nemlig hentet fra den legendariske sangerinde Aretha Franklin, der i årtier har været en mester til at lægge stemme til de enorme følelser i kærlighedslivet.
Og netop kærlighedslivet kniber det lidt med for forestillingens hovedpersoner. Ægteparret Martha og Frank har været gift i mange år. Datteren er flyttet hjemmefra, og nu sidder de så der. Med sig selv og med hinanden. I ægteskabets midtvejskrise, hvor der kan være frygtelig stille på sin egen larmende måde. Men så er det jo heldigt, at man har musikken.
Med klassikere som ”Think”, ”R.E.S.P.E.C.T.” og ” “(You Make Me Feel Like) A Natural Woman” er der masser af genkendelighed på den musikalske side. Men mon ikke også mange kan spejle sig i et parforhold, der nogle gange kan være lige rigeligt præget af hverdagens trummerum.
Husk passionen
Instruktøren på årets vinterkabaret hedder for fjerde gang i træk Ina-Miriam Rosenbaum. Den erfarne skuespiller og instruktør har dog ikke tradition for at gentage sig selv. Tværtimod.
– Jeg siger kun ja til at gøre det igen, hvis jeg kan få en ny idé, der ikke minder om det andet, jeg har lavet. Publikum skal helst ikke vide, hvad de kan forvente. På den måde er de måske endnu mere åbne, siger instruktøren, der dog godt vil løfte lidt af sløret for årets kabaret, der er skrevet af dramatikeren Caroline Malling Jørgensen.
– Det er en skæv forestilling med sort humor. Den nagler parforholdets hamsterhjul på en rystende, men også meget morsom måde. Alle, der ser den, vil helt sikkert kunne genkende noget fra deres eget liv og parforhold i Martha og Frank, siger hun.
Selv om det midaldrende ægtepar i forestillingen ikke ligefrem svæver på lyserøde skyer, mener Ina-Miriam Rosenbaum dog, at der er håb for dem. Og for alle os andre. Bare man husker passionen.
– Sangene i stykket repræsenterer alt det liv, kærlighed og passion, der er i dem og i deres forhold. Og det er den passion, man skal huske at åbne op for en gang i mellem, siger Ina-Miriam Rosenbaum.
Flere sandheder
Det er den fremadstormende dramatiker Caroline Malling Jørgensen, der står bag manuskriptet til kabareten. Hun har blandt andet modtaget Danske Dramatikeres Talentpris i 2013. Men at skrive et stykke rundt om Aretha Franklins sange var en udfordring af de lidt mere komplicerede, fortæller hun.
– Jeg har aldrig lavet en kabaret før. Og heller ikke noget, hvor folk bryder ud i sang. Men jeg lyttede til en masse af Aretha Franklins musik og fandt frem til de numre, jeg synes, det skulle være. Og så begyndte jeg bare at skrive det, der faldt mig ind.
Stykket kom til at handle om Martha og Frank og deres ikke helt harmoniske ægteskab.
– Når man har været sammen i mange år, kan man godt komme til opdele sit samliv lidt i to verdener – din og min. Og det kan både fungere og ikke fungere. Men jeg tror, at et af de store menneskelige problemer her i verden er, at vi hver især går rundt og insisterer på, at vores egen personlige opfattelse af virkeligheden og hvordan tingene forholder sig er den eneste rigtige virkelighed – eller den sande. Problemet med det er bare, at der ikke findes én sand virkelighed – kun opfattelser af den, siger hun.
Selv om de to ægtefæller selvfølgelig er opfundet til lejligheden, har inspirationen ikke været så langt væk.
– Jeg har meget svært ved at undgå at bruge sætninger og formuleringer fra folk jeg kender, når jeg skriver. Om jeg vil det eller ej, så arbejder de sig næsten altid ind. Denne gang har jeg taget lidt fra min mor og far. Jeg ved ikke, om de vil føle sig ramte, når de ser stykket. Måske vil de slet ikke kunne genkende sig selv i noget af det. Men det er jo selvfølgelig heller ikke dem. Bare en lille brøkdel af dem, fastslår Caroline Malling Jørgensen.
Højt musikalsk niveau
Når man vil prøve kræfter med numre, der normalt bliver sunget af så virtuos en sanger som Aretha Franklin, er man nødt til at sætte et hold, der kan løfte opgaven. Og det har man gjort med de to medvirkende Anna Ur Konoy og Nis Pedersen, samt de erfarne musikere Bent Lundgaard og Michael Andersen.
Skuespiller og sanger Anna Ur Konoy har spillet med i flere af de tidligere vinterkabareter på Randers EgnsTeater. Blandt andet ”Cowgirls” fra 2016 og sidste års ”Hvad Latter gør…”.
Nis Pedersen er debutant på Randers EgnsTeater, men bestemt ikke på scenen. Den 51-årige sanger var tilbage i 1994 med til at opfinde begrebet teaterkoncert sammen med sangere som Jimmy Jørgensen og Caroline Henderson i forbindelse med teaterkoncerten ”Gasolin”. Siden har han været med i et utal af teaterkoncerter og musicals og har også skrevet og komponeret egne forestillinger.
Kommentarer