10 fantastiske teaterforestillinger fra Teaterskolen Kastali’a
Teaterskolen Kastali’a byder publikum ind til ti meget forskellige forestillinger. Teaterskolens 135 elever lægger i disse dage sidste hånd på alle værkerne.
På Teaterskolen Kastali’a, der holder til i Underværket i hjertet af Randers, arbejdes der i denne tid på højtryk. Der prøves kostumer, findes rekvisitter frem og de sidste refleksioner skal på plads, så teatereleverne kan være klar med deres forestillinger. 9 forestillinger spilles i Underværkets store sal fra tirsdag den 17. april til torsdag den 24. april.
Torsdag den 26. april spilles ’Rejsefeber’ på Randers Kunstmuseum. Der er noget for enhver smag, for det er ti meget forskellige forestillinger, som teaterskolens elever har lavet – og dog flere af forestillingerne handler om at rejse.
Publikum kan komme med på rejse til eventyrland, rejsen fra ingenting til noget, rejsen ind en teenagers tanker og selve livets rejse. At rejse er et udtryk, der gør indtryk. Der er forestillinger om en verden fuld af pres og forventninger, sindssyge og du kan blive klogere på online dating.
– Vi er glade og meget stolte over igen at kunne præsentere en så bred og omfangsrig sæsonafslutning, og vi glæder os meget til at vise publikum vores ti meget forskellige teaterforestillinger, fortæller Lisbeth Nielsen, der udover at være teaterskolens daglige leder også underviser på to af Kastali’as ti hold.
-Hvis man kunne tænke sig en unik teateroplevelse eller to, så kan man sikre sig billetter via vores hjemmeside, fortsætter Lisbeth Nielsen med et glimt i øjet.
Den ultimative holdsport
– På Teaterskolen Kastali’a lærer eleverne noget om det dramatiske udtryk, men de lærer i høj grad også noget om sig selv. På Kastali’a lærer vi ikke eleverne at blive til noget, men at blive til nogen, siger Lisbeth Nielsen og tilføjer:
-Teater er den ultimative holdsport. Alle har en betydning – specielt i den form for teater, der laves på Kastali’a. Her byder alle ind med deres personlige livserfaringer. Der arbejdes i små og store grupper, og alle er med til at skabe egen rolle og gruppens udtryk.
Det er også sådan denne sæsons forestillinger er blevet til. Eleverne har budt ind med de emner eller arbejdsformer, de kunne tænke sig at arbejde med, ud fra dette har skolens undervisere tilrettelagt undervisningen. Denne sæson har 9 af de 10 hold ønsket selv at skabe en forestilling fra bunden, mens et enkelt hold har afprøvet arbejdet med et færdigskrevet manuskript.
– Det er vigtigt, at vi voksne også er holdspillere, derfor er vi meget modtagelige for vores elevers ønsker. Det er så vores opgave at hjælpe eleverne med at give deres idéer et scenisk udtryk. Resultatet er, at vi har nogle søde, skønne, rigtig seje og dygtige elever, som tror på sig selv og sine medspillere og det de laver,fortæller en stolt Lisbeth Nielsen, der står klar sammen med skolens øvrige undervisere og teaterskolens 135 børn og unge til at tage imod publikum i april.
Læs mere om Teaterskolen Kastali’a og bestil billetter på www.teaterskolenkastalia.dk.
Om forestillingerne:
”Abby i Eventyrland”
Kastali’as yngste elever – 15 eventyrlystne børn udfordrer rejsen ind i eventyrland. De rejser ind i ”Abby i Eventyrland”. For én ting er at rejse fra by til by eller fra land til land. Men hvad så, hvis man rejser rundt i et eventyrland? Denne rejse som Abby begiver sig ud på, er ikke lige som andre rejser og de ting hun møder på sin vej, er alt andet end almindelige. Følg Abby på hendes rejse, hvor hun ikke er alene på noget tidspunkt!
”Fra maddike til maskine”
”Fra maddike til maskine” er rejsen fra abe til menneske, som var hård og lang. Men hvad sker der, når man rejser fra maddike til maskine? Rejsen fra at være ingenting, en ubetydelig lille skabning, og til at blive til et intelligent og masseproducerende stykke skrot, kan uden tvivl være dobbelt så hårdt som den gamle fortælling med aben og det moderne menneske!
”Next Stop Teenager”
14 præteenagere tager publikum med på rejsen fra barn til ung. Fra nuttet og nuser til nul og nej-siger. Teenageårene er kendt for at være en tid, der er fyldt med udfordringer, følelser og konflikter – både for teenageren og for forældrene. Hvordan oplever en flok præteenagere selv denne spændende rejse, når de står mellem de to stationer?: Afgang barndom – ankomst teenager.
“hus forbi”
The Orphan Train hjalp i perioden 1854-1929 cirka 200.000 amerikanske gadebørn væk fra de store byer i øst som New York og Philadelphia. Børnene fik chancen for en ny start ved at rejse vest på med The Orphan Train til nye familier i nye hjem. Mange af disse børn levede ikke alene et hårdt og utrygt liv som forældreløse på gaden, men var også misbrugere. Disse historiske begivenheder har inspireret til forestillingen som er en seriøs og barsk historie om livet på gaden både dengang og nu. ”hus forbi” er fyldt med skeletter i skabet, hemmeligheder der ikke må afsløres samt usikkerheden ved at skulle forlade et utrygt miljø uden fremtidshåb og erstatte det med et utrygt miljø med fremtidshåb.
”Fritgående teenagere må ikke fodres”
15 unge teaterelever tager publikum med helt ind under huden, der hvor der er noget på spil, der hvor det gør ondt og der hvor der er rart at være. Fritgående teenagere må ikke fodres, da det kan medføre uselvstændige, sygdom og døde teenagere, hvis du prøver, så gør det ikke. Det handler om det første lille frække blik, der fører en omvæltning i livet med sig, til det sidste åndedrag. Og så alt det indimellem: det smukke, tabet, frygten, glæden, hemmelighederne, nærheden, det intime, kærligheden og det rationelle, hvor vi tør vise verden, hvem vi er. Et helt liv – så ens og alligevel så forskelligt.
”Rejsefeber”
”Rejsefeber” spilles på Randers Kunstmuseum
Forestillingens collage af udtryk og indtryk inspireret af både udstilling og forestilling om at rejse – og om at rejse til Haiti.
Forestillingen gør indtryk med deres udtryk midt i af Erik A. Frandsens værk ”Dagbog fra Haiti (s. 1-28)”.
“… og de levede ulykkeligt til deres dagens ende”
En forestilling med eventyr i luften.
En eventyrlig blanding af en grum historie om en ælling med syv små mænd, en ært uden prinsesse, en forkælet møgunge og vist nok tre dansere, der kalder sig Bocker Bruce.
“Brainstorm”
I denne forestilling kan publikum roligt glæde sig til en anderledes oplevelse i hænderne på en flok sindssyge vidunderlige unge mennesker med stort talent og meget mod. Publikum bliver taget med på en sindssyg rutsjetur ud, hvor de ikke kan bunde og ind, hvor de ikke kan se land. Hvor det hele foregår i publikums hoved og publikum er ved at blive udsat for en Brainstorm.
”Pressure Point”
En forestilling om en verden fuld af pres og forventninger. Tik, tak, tik, tak… Tiden. Presset. Forventningerne. Er jeg, som jeg skal være? Eller skal jeg være noget andet? Hvornår er jeg god nok? Og hvem bestemmer, hvornår god nok er godt nok? Tik, tak, tik, tak… Tiden. Presset. Forventningerne. Tiden. Presset. Forventningerne. Tik, tak, tik, tak…
“Love me Tinder”
”Duer ikke! Næste!” Sådan råbte prinsessen i eventyret om Klods Hans, hver gang hun blev præsenteret for en bejler, der ikke behagede hende. I dag havde hun blot behøvet at swipe til venstre for at kassere en potentiel bejler. Hvis altså hendes majestæt havde en Tinder-profil. I forestillingen ”Love me Tinder” møder vi seks Tinder-prinsesser, der hver især er ekspert udi online dating. De har styr på DO’s and DON’Ts… og så har de forstået, at når du dater online, kan du være lige nøjagtig den, du har lyst til at være. Teaterskolen Kastali’as fordybelses- og talenthold har været en tur i marken for at researche.
Kommentarer